تبلیغات
فرهنگستان - مطالب هفته دوم دی 1395
فرهنگستان
وقتی دردی آزارت نمیدهد نمیتوانی دست به قلم ببری!چون وظیفه هر قلمی دردمندانه نوشتن است نه نوشتن!
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


قلم از موارد سوگند باریتعالی میباشد، بنا بر این حرمتش واجب است پس همیشه نوشتن رهگشا نیست!آنچه از قلم باید بتراود بارقه و رنگ و بوی دردمندانه آنست!درد بسیار است و قلمم یخ زده و مبهوت!قلمم از مجازات و تاوان در مقابل جرم و گناه نکرده غمگین است؟!
(( علی اشرف قلیزادگان))

مدیر وبلاگ :علی ابراهیم زاده
مطالب اخیر
نظرسنجی
نظر دوستان ارجمند در مورد این مطالب چیست در صورتی که نظرتان گزینه ضعیف است چه پیشنهادی دارید





احکام پوشش و آرایش

پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره پوشش و آرایش

 

 
مطابق با فتاوای آیت‌الله العظمی خامنه‌ای؛ توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده

پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره احکام پوشش و آرایش

 

یکی از مباحث مهم فقهی که مورد نیاز آحاد افراد جامعه می‌باشد احکام «پوشش و آرایش» است. «پوشش» یک امر طبیعی برای انسان‌ها و از ممیزات او نسبت به دیگر موجودات است. «آرایش» هم رفتاری است که از تمایل انسان به خودآرایی نشئت می‌گیرد. اسلام در احکامی که در مورد پوشش و آرایش وضع کرده، این دو مسئله را نظام‌مند کرده به‌گونه‌ای که شخصیت وزین و مطلوب را برای آقایان و بانوان حفظ کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (KHAMENEI.IR) چندی پیش اعلام کرد به پرسش‌های شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام پوشش و آرایش پاسخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی- به پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ داده است که متن پاسخ‌ها همزمان با ۲۱ تیرماه، روز عفاف و حجاب به شرح زیر منتشر می‌شود.
 
فهرست اجمالی:
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱. محدوده‌ی پوشش خانم‌ها و آقایان در جامعه
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲. آیا پوشاندن پا در برابر نامحرم و در هنگام نماز واجب است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳. آیا مرد می‌تواند همسرش را ملزم به بی‌حجابی یا حجاب کند؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۴. آیا حلقه‌ی ساده‌ی ازدواج در دست خانم‌ها زینت محسوب می‌شود؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۵. انتشار تصاویر با حجاب بانوان محجبه توسط خودشان در شبکه‌های اجتماعی
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۶. استفاده از پوشش‌های رنگارنگ توسط بانوان
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۷. پوشیدن ساپورت، شلوار لی و جین، روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۸. استفاده از چادر و پوشیه در کشورهای غیر اسلامی
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۹. نگاه پزشک به بیمار غیرهمجنس
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۰. مراجعه‌ی خانم به پزشک مرد در شرایطی که مهارت پزشک زن پایین‌تر است
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۱. آیا باید تمام شهر را برای پیدا کردن پزشک همجنس بگردیم؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۲. گرفتن نبض و معاینه‌ی چشم، گوش و دهان و دندان خانم توسط پزشک مرد
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۳. چه نوع پوشش برای خانم‌ها از حیث رنگ، جنس و نوع در مقابل نامحرم اشکال دارد؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۴. استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۵. استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۶. پوشیدن جوراب نازک
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۷. بستن موی بلند خانم‌ها در زیر روسری به‌طوری‌که منجر به برآمدگی در پشت سر بشود
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۸. پوشیدن کفش پاشنه‌بلند برای بانوان
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۱۹. پوشیدن تی‌شرت‌های کوتاه توسط پسران به‌طوری‌که بخشی از بدن نمایان شود
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۰. میزان پوشش دختر در مقابل خواستگار
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۱. الزام دختربچه‌ها قبل از رسیدن به سن بلوغ به رعایت حجاب
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۲. اجبار کارمندان زن به آرایش کردن در محیط کار توسط کارفرما
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۳. آیا حکم پوشش در برابر نامحرمان فامیل متفاوت است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۴. میزان پوشش زن در برابر محارم خود به غیر از همسر
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۵. مصداق آرایش چیست؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۶. کدام «عرف» ملاک است؟ عرف متشرعین یا عرف کوچه و بازار؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۷. حاضر شدن خانم‌ها با ظاهر آرایش‌کرده در مقابل نامحرم
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۸. کاشت ناخن و مژه‌ی مصنوعی
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۲۹. حکم وضو و غسل با داشتن آرایش، لاک ناخن و کرم
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۰. استفاده از عطر و ادکلن توسط خانم‌ها
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۱. استفاده از لوازم آرایشی که ضرر جسمی به همراه دارد
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۲. تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۳. اپیلاسیون بدن
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۴. بلند بودن ناخن برای خانم‌ها
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۵. رنگ کردن یا برداشتن ابرو برای خانم‌ها
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۶. استفاده‌ی خانم‌ها از موی مصنوعی و نگاه نامحرم به آن
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۷. تراشیدن ریش
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۸. آیا آرایش کم هم حرام است؟
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۳۹. مداد چشم
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۴۰. کرم ضد آفتاب و کرم سفیدکننده
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۴۱. تتو کردن خط چشم و خط لب
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۴۲. ابرو برداشتن مردان
http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif ۴۳. استفاده از زیورآلات طلا و پلاتین برای مردان


۱. محدوده‌ی پوشش خانم‌ها و آقایان چقدر باید باشد؟
خانم­‌ها در نگاه نامحرم تمام بدن را باید بپوشانند غیر از دو موضع که واجب نیست پوشانده شود البته در صورتی که آرایشی یا زیوری نداشته باشد. آن دو موضعی که واجب نیست یکی گردی صورت است به مقداری که در وضو لازم است شسته شود، یکی هم دست­‌ها از نوک انگشتان تا مچ. این مقدار هم البته اگر آرایش و زینتی داشته باشد حتماً باید پوشانده شود.
به دست داشتن انگشتر هم اگر ساده باشد، چشمگیر نباشد، به نظر حضرت آقا پوشاندنش واجب نیست اما اگر ساده نیست و چشمگیر است باید پوشانده شود.
اصل حجاب درباره‌ی آقایان پوشاندن عورتین است اما اگر در جایی قرار می­‌گیرند که در معرض نگاه نامحرم یا در معرض نگاه شهوت‌آلود دیگران یا به‌گونه­‌ای است که طرف انگشت‌نما می­شود، باید به مقدار لازم و متعارف بدن را بپوشاند.

۲. آیا پوشاندن پا از نگاه نامحرم برای خانم‌ها واجب است یا خیر؟ و حکم پوشش پا برای خانم‌ها در هنگام نماز در صورتی که نامحرم در آنجا نباشد چیست؟
خانم‌ها در مقابل نامحرم باید پاها را بپوشانند؛ تنها دو موضع برای پوشش خانم‌ها در حضور نامحرم استثنا شده است: «گردی صورت و دست‌ها تا مچ» البته به شرط اینکه آرایش و زیوری که جلب توجه کند و چشمگیر باشد نداشته باشند.
اما در نماز سه موضع استثنا شده که پوشاندن آن واجب نیست؛ «گردی صورت» به مقداری که در وضو شسته می‌شود، «دست‌ها تا مچ» و «پاها تا مچ، به شرط اینکه نامحرمی نباشد».

۳. مرد تا چه اندازه اختیار دارد همسر خود را ملزم به پوشش و آرایش خاصی نماید؟ و زن تا چه حد باید به حرف شوهرش در این‌باره گوش دهد و رعایت حجاب یا رعایت نکردن آن را الزامی بداند؟
مسئله‌ی پوشش و آرایش ربطی به دستور یا نهی شوهر ندارد بلکه حکم خدا است و خانم‌ها باید در جاهایی که حجاب واجب است یعنی در نگاه نامحرم مراعات کنند حتی اگر شوهر مخالفت کند.
بعکس در جاهایی که حجاب واجب نیست، اطاعت از امر شوهر به حجاب باز هم واجب نیست؛ مگر اینکه موردی باشد که اگر خانم اطاعت نکند، اختلاف یا مشاجره به وجود می‌آید و خدای ناکرده منجر به جدایی خواهد شد یا ترس از این باشد، در اینجا چون امر مهمی در میان است اطاعت لازم می‌باشد.

۴. آیا استفاده از حلقه‌ی ساده‌ی ازدواج برای خانم زینت محسوب می‌شود؟
انگشتر خانم‌ها اگر چشمگیر نبوده و ساده باشد -حالا فرقی نمی‌کند که مربوط به ازدواجش بوده یا خودش تهیه کرده و یا هدیه گرفته است- پوشاندنش واجب نیست. اما اگر انگشتر چشمگیر و خاص است باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.

۵. برخی از خانم‌ها در شبکه‌های مجازی با قصد خیر و هدف ترویج حجاب اسلامی و چادر مشغول به فعالیت هستند و عکس‌های خود را با حجاب کامل منتشر می‌نمایند. لکن در برخی موارد همین تصاویر موجب سوءاستفاده قرار می‌گیرد؛ تکلیف چیست؟
اگر این تصاویر مورد سوءاستفاده قرار گیرد یا تحریک‌آمیز باشد یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد، جایز نیست.

۶. آیا استفاده‌ی نوع خاصی از حجاب با رنگ‌های متنوع جهت جذب دیگران به مقوله‌ی حجاب جایز است؟
استفاده از رنگ‌های متنوع اگر به‌گونه‌ای باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده به‌طوری‌که خانم انگشت‌نما شود جایز نیست. درست است که برخی قصد خیر دارند و می‌خواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانم‌ها انگشت‌نما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست. اما اگر این‌گونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب می‌شوند، قطعاً اشکالی ندارد.

۷. حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟
برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگی‌های بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، این‌گونه است که تمام هندسه‌ی بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوع‌های رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر به‌قدری چسبان نباشد که هندسه‌ی بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش به‌گونه‌ای نباشد که فرد انگشت‌نما شود و به‌اصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد.

۸. آیا پوشیدن چادر در کشورهای غربی و یا استفاده از پوشیه در شهرهایی که متداول نیست، حکم لباس شهرت را پیدا می‌کند و اشکال دارد؟
اصل مراعات حجاب لازم است یعنی اگر فرد به جایی رفت که افراد بی‌حجاب هستند، او باید حجاب را مراعات کند؛ اگرچه چادر حجاب برتر و بهتر است اما اگر در جایی پوشیدن چادر یا پوشیه برایش مفسده دارد و ممکن است مورد تعرض قرار گیرد یا اینکه انگشت‌نما شود یعنی لباس شهرت محسوب شود، در آنجا به خاطر وجود مفسده، استفاده از چادر یا پوشیه جایز نیست.

۹. آیا منظور از نگاه پزشک به بیمار غیرهمجنس، نگاه به قسمت‌های خاص بدن است و یا نگاه همراه با لذت و گناه به بیمار؛ در این صورت تشخیص توسط بیمار چگونه خواهد بود؟
نگاه حرام -چه برای پزشک و چه برای غیرپزشک- نگاه به قسمت‌هایی از بدن زن است که در نگاه نامحرم باید بپوشاند؛ یعنی نگاه به غیر از صورت و دست‌ها، یا نگاه شهوت‌آلود به خانم؛ این به حکم اولی نگاه حرام است. اما در صورت اضطرار و ناچاری که پزشک همجنس موجود نباشد یا اگر هست در دسترس نیست و فرد ناچار است، در این صورت پزشک قسمت‌های دیگر بدن را هم به ضرورت می‌تواند برای معاینه و معالجه‌ی لازم نگاه کند.
تشخیص نگاه شهوت‌آمیز هم به خود پزشک برمی‌گردد و معمولاً تشخیصش برای بیمار مشکل است. اگر خانم می‌خواهد به پزشک مراجعه کند و می‌داند پزشک برای درمان او باید به جاهایی که نگاه نامحرم به آن حرام است نگاه کند، در صورتی که پزشک همجنس وجود داشته باشد، نمی‌تواند به پزشک غیرهمجنس مراجعه کند ولو اینکه پزشک همجنس با تأخیر حاضر می‌شود، اما اگر تأخیر ممکن نیست و چاره‌ای ندارد، این مراجعه اشکال ندارد. اگرچه وظیفه‌ی پزشک هم این است که در نگاه به مقدار ضرورت اکتفا کند.

۱۰. در صورتی که پزشک متخصص همجنس و غیرهمجنس برای خانم‌ها وجود دارد اما پزشک مرد برای معاینه و معالجه‌ از تخصص بالاتری برخوردار است، آیا در این صورت مراجعه به پزشک مرد برای خانم‌ها جایز است؟
در صورتی که پزشک همجنس وجود دارد و می‌تواند معاینه و معالجه کند هرچند ممکن است پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری داشته باشد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس در صورتی که مستلزم لمس و نظر حرام باشد جایز نیست.
اما اگر تخصص پزشک همجنس خیلی پایین است و مطمئن هستند که نمی‌تواند معالجه کند، در این صورت در حقیقت پزشک همجنس که بتواند این بیمار را معالجه کند وجود ندارد؛ اما باید توجه داشت بهانه‌ی اینکه  پزشک غیرهمجنس تخصص بالاتری دارد و بهتر عمل می‌کند، مجوزی برای مراجعه به او نیست.

۱۱. در شهرهای کوچک که متخصص خانم کم است، آیا باید کل شهر را بگردیم تا پزشک خانم پیدا کنیم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آیا لازم است به شهرهای همجوار برویم؟
به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هایی که باید پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بیمار باشد بدون مجوز شرعی نمی‌تواند خودش را در معرض نگاه یا لمس حرام قرار دهد؛ مثلاً اگر در آن طرف شهر و یا در شهرهای همجوار، پزشک متخصصی هست و ایشان هم بیماریش شدید نیست و از نظر مالی نیز برایش امکان دارد و به‌طور معمول هزینه‌اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، این‌چنین شخصی نمی‌تواند مرتکب فعل حرام شود.

۱۲. گرفتن نبض و یا دیدن چشم و گوش و دهان و دندان خانم‌ها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟
گوش ازجمله قسمت‌هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار باشد (پزشک همجنس موجود نباشد) اشکالی ندارد.
درباره‌ی معاینه‌ی دهان و دندان و چشم هم بنابر احتیاط واجب پزشک غیرهمجنس برای معاینه و معالجه نگاه نکند ولی اگر پزشک همجنسی وجود ندارد باز هم مثل سایر موارد اشکالی ندارد.
درباره‌ی گرفتن نبض هم اگر از روی لباس باشد یا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده‌ای وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس می‌شود، این کار جایز نیست مگر در صورت اضطرار.

۱۳. چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانم‌ها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟
به‌طورکلی اگر لباس به‌گونه‌ای باشد که فرد را در نگاه دیگران انگشت‌نما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند -حتی در کیفیت پوشیدن- پوشیدن آن جایز نیست. در پوشش بیرون شرایطی برای لباس گفته‌اند: اینکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، خیلی نازک نبوده و بدن‌نما نباشد، از نظر حجم طوری باشد که برجستگی‌ها و برآمدگی‌های بدن را بپوشاند، خیلی تنگ و چسبان نباشد و همچنین این لباس مروج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد. یعنی خودتان استقلال داشته باشید.

۱۴. آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟
نه، اشکالی ندارد مگر اینکه به‌گونه‌ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی است که فرد انگشت‌نما می‌شود.

۱۵. در استفاده از لباس‌های تنگ و چسبان چه معیارهایی باید رعایت شود؟
به‌طورکلی لباس نباید به‌قدری چسبان باشد که حجم و هندسه‌ی بدن مشخص شده و یا موجب جلب توجه نامحرم یا انگشت‌نما شدن شود.

۱۶. آیا پوشیدن جوراب نازک برای خانم­‌ها به‌طوری‌که پا در مقابل نامحرم مشخص باشد جایز است؟
از جمله شرایط پوشش و لباس این است که بدن­‌نما و نازک نباشد که پوست بدن پیدا باشد. بنابراین پا باید از نگاه نامحرم پوشانده شود، اگر خانمی جوراب نازک بپوشد که پا دیده شود، حجابش کامل نیست و جوراب باید در حدی باشد که پا پیدا نباشد.

۱۷. خانم­‌هایی که موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسری یا چادر در پشت سرشان می­‌بندند به‌گونه‌ای‌که یک برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد می­‌شود، این مسئله شرعاً چه حکمی دارد؟
اگر این وضع به‌گونه­‌ای باشد که جلب توجه نامحرم ­کند یا خانم انگشت‌نما شود و شکل و شمایل خاصی پیدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد.

۱۸. پوشیدن کفش­‌های پاشنه‌بلند برای بانوان چه حکمی دارد؟
اگر موجب جلب توجه نامحرم شود یا خانم انگشت­‌نما می­شود جایز نیست اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد.

۱۹. پوشیدن تی­‌شرت­‌های کوتاه برای پسران و مردان به‌نحوی که بخشی از بدن در معرض دید قرار می­‌گیرد چه حکمی دارد؟
به‌طورکلی اگر انسان لباسی بپوشد که مثلاً کوتاه است یا قسمتی از بدن پیدا است یا شکل و شمایل خاصی دارد و جلب توجه می­‌کند و ممکن است انگشت‌نما شود و مردم بگویند این چه وضعیت و لباسی است، اگر در آن حد باشد حرام است.

۲۰. پوشش دختر در مقابل خواستگار چگونه باید باشد؟
دختری که هنوز عقدش با پسری که به خواستگاری او آمده خوانده نشده -ولو انگشتر هم آورده باشند- بنا بر حکم اولی نامحرم هستند و حدود و ثغور شرعی در رابطه با حجاب، نگاه و حتی صحبت باید رعایت شود، اما یک استثنائی وجود دارد؛ زمانی که خواستگار آمده، همه‌ی صحبت­‌ها شده و توافق صورت گرفته، فقط مانده که پسر نامزدش را خوب ببیند که آیا کاملاً مورد پسند است یا خیر؛ گفته‌اند یک نگاه به مو و اینها اشکالی ندارد آن هم احتیاط این است که لباس توری داشته باشد و از روی آن ببیند اما این بدان معنا نیست که هر روز خواست صبح و شب راه بیفتد دخترها را ببیند بعد راجع به شرایط صحبت بکند.

۲۱. آیا دختربچه‌ها را قبل از رسیدن به سن بلوغ باید ملزم به رعایت حجاب کرد؟
کودک قبل از سن بلوغ تکلیف ندارد، ولی از نظر تربیتی اگر در معرض نگاه نامحرم است، باید تا حدودی حجاب را رعایت کند. این کار وظیفه‌ی پدر و مادر یا سرپرست کودک است. اما زمانی این کار واجب است که رعایت نکردن حجاب برای کودک مفسده­ داشته باشد یا در معرض نگاه حرام قرار گیرد یا خوف این باشد که اگر الان حجاب را رعایت نکند در آینده بی­‌حجاب بار می­‌آید و حجاب را مراعات نمی­‌کند؛ در این صورت حجاب لازم است و در غیر این صورت خیر.

۲۲. بعضاً دیده می­­‌شود بعضی از فروشگاه­‌ها یا شرکت­‌ها برای جذب مشتری از دختران و زنان کارمند می‌خواهند نوع خاصی از آرایش و پوشش را داشته باشند که حدود شرعی در آن رعایت نمی­‌شود. درآمدی که شرط به دست آمدنش قبول انجام چنین چیزی باشد برای دو طرف کارفرما و کارمند چه حکمی دارد؟
نه کارمند مجاز است اینجا دستور کارفرما را اطاعت کند و حجاب را رعایت نکند یا در مقابل نامحرم با آرایش ظاهر شود، نه کارفرما شرعاً مجاز است و چنین حقی دارد که چنین دستوری دهد؛ اگر هم دستور داد آنها نمی­‌توانند اطاعت کنند و لذا اگر اطاعت کرده و حجاب را رعایت نکردند یا در مقابل نامحرم با آرایش حاضر شدند، کار حرامی مرتکب شده‌اند. اما درآمدشان، اگر کاری که انجام می­‌دهند و شغلشان خلاف نباشد و کالایی که می­‌فروشند فروش آن کالا اشکالی نداشته باشد، درآمد و مزدی که می­‌گیرند حلال است. اما اقدام او به آرایش کردن یا اجبار کردن کارمندان به آرایش کردن، کار خلافی است و شایسته نیست که انسان درآمدی کسب کند که در طریق آن، کار حرام مرتکب می‌شود.

۲۳. دختری در بیرون از منزل چادری است و حجاب کامل دارد اما در داخل منزل و در مقابل نامحرم­‌های فامیل لباس‌هایی می­‌پوشد که حجابش کامل نیست یا حجم بدنش مشخص است. حکم این کار چیست و آیا تفاوتی بین نامحرم­‌های فامیل و غریبه وجود دارد؟
تفاوتی بین نامحرم­‌ها وجود ندارد و نامحرم نامحرم است؛ ممکن است در معاشرت مسائلی وجود داشته باشد؛ مثلاً اینکه یک خانم وقتی شوهر خواهرش به منزلشان می‌آید، با حفظ حجاب کامل، با او سر یک سفره می­‌نشیند و غذا می­‌خورد، اما با نامحرم غریبه سر یک سفره نمی‌نشیند. اما اینکه آیا محرم و نامحرم درجه­‌بندی دارد و یکی بیشتر نامحرم است آن یکی کمتر، خیر.

۲۴. پوشش خانم‌ها در مقابل محارم غیر از همسر چگونه باید باشد؟
قسمت­‌های خاص بدن باید پوشیده باشد و نگاه به غیر آن قسمت‌ها اشکال ندارد. ولی گاهی همان‌جا هم حکم ثانوی بار می­‌شود؛ زمانی که خانمی در معرض نگاه بد محرم خود قرار ­بگیرد یا احتمال ­دهد که محرمش نگاه بد دارد یا برای او تحریک‌آمیز باشد یا از نظر تربیتی مشکلی وجود داشته باشد باید آن مواضع را هم بپوشاند.

۲۵. مصداق آرایش چیست؟
مصداق آرایش را باید عرف تعیین کند؛ یعنی عموم مردم -افرادی که در محل زندگی شخص هستند- اگر کاری را آرایش بدانند و خانم آن آرایش را داشته باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند. مثلاً کرم ساده و معمولی را کسی آرایش نمی­‌گوید.

۲۶. منظور از عرف در بحث آرایش و زینت، عرف متشرعین است یا عرف کوچه و خیابان؟
سؤال کردند این عرف چه کسانی هستند؟ متدین­‌ها هستند یا مردم عادی؟ جواب این است که همه‌ی مردم هستند، آنهایی که آرایش را تشخیص می­‌دهند -ولو متشرع هم نباشند ولی آرایش را می‌شناسند- اگر بگویند این کار آرایش است، آرایش محسوب شده و در غیر این صورت آرایش نیست.

۲۷. آرایش کردن زنان و ظاهر شدن در مقابل نامحرم چه حکمی دارد؟
اگر خانمی آرایش داشته باشد، باید آرایشش را از نگاه نامحرم بپوشاند. اگر او آرایش کند به قصد اینکه نامحرم ببیند، این کار حرام است؛ اگر عمداً در نگاه نامحرم چهره‌ی آرایش‌شده‌اش را نپوشاند آن نیز حرام است؛ مواردی هم که در بحث پوشش خانم‌ها استثنا شده (گردی صورت و دست­‌ها تا مچ) در صورتی است که آرایش و زینتی نداشته باشند.

۲۸. کاشت ناخن و مژه‌ی مصنوعی چه حکمی دارد و تکلیف چنین افرادی نسبت به وضو و غسل چیست؟
اگر این کار در وقت نماز صورت نمی‌گیرد و شخص می­‌داند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و می­‌خواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمی­‌کند ناخن کاشته باشد یا مژه‌ی مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمی‌گذارد آب به مژه­‌های اصلی و پوست برسد.
اما اگر متوجه ­شود وقت نماز دارد می­‌گذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینه‌ی بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض می­‌شود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند.

۲۹. حکم استفاده از لوازم آرایشی و انواع کرم­‌ها و لاک چیست و تکلیف وضو و غسل کسی که استفاده کرده است چه می­‌باشد؟
آراستگی و آرایش کردن برای خانم­ در صورتی که نخواهد در نگاه نامحرم ظاهر شود، برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه­ که هیچ مرد نامحرمی وجود ندارد اشکالی ندارد؛ اما اگر خدای ناکرده این آرایش برای نامحرم باشد یا می­‌داند در معرض نگاه نامحرم قرار می­­‌گیرد، آرایش کردن برای نامحرم حرام است.
حالا اگر شخص آرایش کرده باشد، تکلیفش برای وضو و غسل چیست؟ اگر آرایش در حدی است که آب به پوست نمی‌رسد حتماً باید آن را برطرف کند اما اگر وضعیتی دارد که نمی­‌تواند آرایش را برطرف کند، مثلاً وقت نماز می­‌گذرد یا اینکه اینها الان برطرف نمی­­‌شود یا خیلی سخت است و یا موادی لازم دارد که الان در دسترس نیست یا هزینه­‌اش را ندارد، در این وضعیت از باب ناچاری تکلیف عوض می­‌شود و با همان وضعیت وضو می­‌گیرد یا غسل می­‌کند و حکم وضو و غسل جبیره را پیدا می‌کند.

۳۰. استفاده از عطر و ادکلن برای خانم­‌ها چه حکمی دارد؟
استفاده از عطر و ادکلن اگر برای شوهر یا حضور در مجلس زنانه یا در جمع  محرم‌ها باشد اشکالی ندارد اما عطر و ادکلنی که موجب توجه نامحرم شود یا ممکن است نامحرم استشمام ­کند و تحریک شود حرام است.

۳۱. حکم استفاده از لوازم آرایشی که بعضاً مضر هستند چیست؟
اگر ضرر قابل توجه داشته باشند، استفاده از آنها حرام است؛ ممکن است برخی آرایش­‌ها سوزش یا درد مختصری داشته باشد ولی ضرر معتنابهی نداشته باشد، که اشکالی ندارد.
به هر حال تشخیص با خود مکلف است یا به تشخیص متخصص اعتماد کنند. ممکن است کسی بیماری پوستی داشته باشد و استفاده از یک نوع لوازم آرایش برای او مضر باشد نه برای افراد دیگر که در این صورت استفاده از آن برای او حرام است.

۳۲. تتو کردن ابرو و سایر اعضای بدن چه حکمی دارد و وظیفه‌ی مکلف نسبت به وضو و غسل چیست؟
تتو کردن اگر برای بدن ضرر قابل توجهی داشته باشد یا تصاویر مستهجن یا مطالب باطلی را بر بدن تتو کنند جایز نیست؛ اما اگر برای بدن ضرری نداشته باشد و مطالبی که نوشته شده، مطالب یا نماهای حرامی نباشد و مفسده­‌ی دیگری بر این کار مترتب نشود اصلش اشکالی ندارد؛ اگرچه مستحب و پسندیده هم نیست.
تتو کردن همچنین نسبت به وضو و غسل -آن چیزی که امروزه متداول است در تتو کردن که جوهر زیر پوست می‌رود- مانع نیست و وضو و غسل فرد اشکالی ندارد.
اما حکم تتو کردن از جهت دیگر این است که اگر خانمی ابرو یا دستش را تتو کرده و آرایش محسوب شود ولو آرایش ثابت، باید از نگاه نامحرم بپوشاند.

۳۳. آیا اپیلاسیون بدن جایز است؟
اپیلاسیون با لحاظ دو شرط جایز است:
اول اینکه این کار ضرری نداشته باشد. اگرچه این برمی­‌گردد به تشخیص خود مکلف یا متخصصان؛
دوم اینکه مستلزم کار حرامی نباشد؛ یعنی نگاه یا لمس حرام در بین نباشد.
اما اگر ضرر داشته باشد یا مستلزم کار حرامی مثل لمس و نظر حرام باشد جایز نیست.

۳۴. آیا بلند بودن ناخن خانم­‌ها جایز است؟ آیا زینت محسوب می­‌شود و از نگاه نامحرم باید پوشانده شود؟
بلند بودن ناخن خانم­‌ها اشکال ندارد اما به شرط اینکه غیرمتعارف نباشد که انگشت‌نما شوند؛ به هر حال اگر زینت محسوب شود باید از نگاه نامحرم بپوشانند.

۳۵. حکم پوشش برای ابروی برداشته‌شده یا رنگ‌شده‌ی خانم­‌ها چیست؟
اگر در حدی است که عرفاً می­‌گویند آرایش یا رنگ کرده و یا ابرو برداشته باید از نگاه نامحرم بپوشاند، اما اگر نه مختصر است که عرفاً نمی­‌گویند آرایش کرده، پوشاندنش واجب نیست.

۳۶. حکم استفاده از موی مصنوعی توسط خانم­‌ها و نمایش دادن آن به نامحرم چیست؟
اصل استفاده از موی مصنوعی اگر مانع وضو نباشد و مفسده­ نداشته باشد اشکال ندارد اما بنا بر احتیاط واجب باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.

۳۷. حکم تراشیدن ریش یا قسمت­‌هایی از گونه یا ریش پروفسوری چیست؟
تراشیدن با تیغ یا وسایل و ماشین­‌هایی که مثل آن می­‌تراشند بنا بر احتیاط جایز نیست اما اصلاح گونه­‌ها و زیر گلو اشکالی ندارد و ریش به اصطلاح پروفسوری بنابر احتیاط جایز نیست.

۳۸. آیا از نظر شرعی فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟
فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست اگر خانم کاری کرده که عرفاً می­‌گویند آرایش کرده مثلاً ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفاً بگویند آرایش کرده مثلاً کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست.

۳۹. برخی بانوان پلک پایین را با مداد سیاه می­‌کنند؛ آیا این کار برای وضو مشکل ایجاد می­‌کند؟
اگر جرم داشته باشد در حدی که روی پوست را گرفته و مانع رسیدن آب شود یا در حدی است که شک دارد مانع است یا نه، باید برطرف کند تا مطمئن شود چیزی روی پوست نیست اما اگر صرفاً رنگ است و مانع جرمی نیست اشکالی ندارد.

۴۰. آیا محو کردن لک­‌های پوست با کرم­‌های آرایشی و حضور با این حد از آرایش در جایی که نامحرم حضور دارد اشکال دارد؟
اگر صرفاً لک­‌های صورت را برطرف کند یا کرمی زده و صورتش کمی شفاف شده است یا مثلاً کرم ضدآفتاب یا سفیدکننده زده اما در حدی نیست که بگویند آرایش کرده است، پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست اما اگر بیش از این مقدار است که می­‌گویند آرایش کرده ولو آرایش کم باشد باید از نگاه نامحرم بپوشاند.

۴۱. برخی از خانم­‌ها خط چشم و خط لب را تتو می­‌کنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نگاه نامحرم واجب است؟
به هر حال اگر کاری انجام دهد که بگویند آرایش کرده باید از نگاه نامحرم بپوشاند.

۴۲. اخیراً رایج شده است که برخی پسران و مردان ابرو برمی­‌دارند؛ آیا این کار اشکال دارد؟
به‌طورکلی آرایش زنانه برای مردان و آرایش مردانه برای زنان حرام است. از نظر اسلام آن شخصیت و تشخص مردانه برای مردان باید حفظ شود و آن شخصیت زنانه هم برای زنان؛ همچنان‌که گفته‌اند لباس خاص خانم‌ها را آقایان نپوشند و لباس خاص مردان را زنان نپوشند مگر برای یک غرض عقلایی مثلاً  اجرای فیلم یا نمایش.

۴۳. چه زینت‌­، آرایش و زیورآلاتی برای مردان حرام است؟
آرایشی که متناسب با مردان باشد، جلف و سبک نباشد که فرد انگشت‌نما شود، اشکالی ندارد اما اگر مثل برخی که موی سرشان را به‌گونه‌­ای ماشین می‌کنند که در جامعه انگشت‌نما می­‌شوند و همه نگاه می­‌کنند که این چه شکلی است، حرام است.
از نظر زیورآلات طبق حکم کلی استفاده‌ی طلا برای مردان حرام است؛ حال انگشتر، حلقه یا گردنبند باشد، مربوط به دامادی باشد یا غیر از آن، یک بار بپوشد یا ده بار، کلاً طلا برای مردان حرام است از هر نوعی که باشد؛ چه طلای سفید باشد چه طلای زرد و در نماز هم اگر مرد زیور طلا داشته باشد مثلاً گردنبند، حلقه، انگشتر یا... نمازش باطل است.
در مورد طلای سفید، اگر چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود همان طلای زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‌ای، رنگ آن سفید شده، حرام است ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 13 دی 1395

جدایی احتمالی کرار و رفیعی؛ مدافع استقلال در لیست قلعه‌نویی

همه نقل و انتقالات تراکتور در نیم فصل


تراکتورسازی بعد از جذب امید عالیشاه و احمد نوراللهی با خیال آسوده تری در نقل و انتقالات زمستانی برای به خدمت گیری بازیکنان مورد نظرش اقدام می کند.



به گزارش "ورزش‌سه"،  تیم تراکتورسازی نیم فصل خوبی را پشت سر گذاشت؛ شاگردان امیر قلعه نویی در لیگ برتر رتبه دوم را به خود اختصاص داده اند و در جام حذفی نیز به فینال رسیده اند. حالا همه چیز برای کسب دو جام مهیا است؛ به شرطی که تیم تحت امر قلعه نویی تقویت شود و با آمادگی بالا به مصاف حریفان در آینده برود. تراکتورسازان که امید عالیشاه و احمد نوراللهی را نیز به عنوان بازیکن سرباز به خدمت گرفته اند، کمی خیالشان آسوده است اما نیاز به چند بازیکن در برخی پست ها دارند تا تیم خود را تقویت کنند. اگرچه احتمالا دو یا سه بازیکن از جمع شاگردان قلعه نویی جدا می شوند.

 


خروجی های احتمالی


اگرچه امیر قلعه نویی بارها اعلام کرده تیمش هیچ لیست خروجی ندارد اما چند بازیکنی هستند که احتمال ترک تراکتورسازی توسط آنها وجود دارد؛ بازیکنانی که یا کمتر بازی می کنند و یا به دلایل دیگر ماندنشان در جمع سرخپوشان تبریزی امکان پذیر نیست.


علیرضا رمضانی: هافبک سابق استقلال که در زمان سرمربیگری امیر قلعه نویی در پایتخت به فوتبال معرفی شد، توسط این مربی در ابتدای فصل به تراکتورسازی رفت. خیلی ها تصور می کردند رمضانی یکی از بازیکنان مورد اعتماد امیر قلعه نویی در لیگ شانزدهم باشد ولی فرصت زیادی برای بازی کردن به او نرسید و به یک نیمکت نشین محض تبدیل شد. رمضانی حالا مورد توجه چند باشگاه لیگ برتری قرار گرفته و احتمالا اولین بازیکنی باشد که تراکتورسازی را ترک می کند.


سروش رفیعی: هافبک خوش تکنیک تراکتورسازی این روزها به خاطر مسائل مربوط به اضافه خدمتش خبرساز شده اما به نظر می رسد مشکل او حل شده و به عنوان بازیکن آزاد می تواند با تیم های خواهانش مذاکره کند. در چنین شرایطی به نظر می رسد رفیعی نیز یکی از بازیکنانی باشد که در تراکتورسازی نخواهد ماند. اگرچه مسئولان تراکتورسازی از ادامه مذاکرات با رفیعی برای ماندگاری در تراکتور سخن می گویند.


کرار جاسم: هافبک عراقی اگرچه فصل را بد شروع نکرد اما رفته رفته از نظر فنی افت کرد و نتوانست انتظارات را برآورده کند. کرار اگرچه در هفته های ابتدایی لیگ برتر هیچ حاشیه ای نداشت اما در بازی تراکتورسازی و صبا با داور مسابقه درگیر شد تا مورد غضب قلعه نویی قرار بگیرد. همان زمان سرمربی تراکتور در مصاحبه هایی اعلام کرد شاید عذر کرار را به خاطر رفتارش بخواهد. یاغی عراقی اگرچه با یک عذرخواهی به همه حرف و حدیث ها موقتا پایان داد ولی در بازی گذشته با ذوب آهن در جام حذفی بار دیگر جنجال آفرین شد. حالا امیر قلعه نویی درپی خداحافظی با این بازیکن است. تنها مساله ای که قلعه نویی را در صدور رضایتنامه کرار دچار تردید می کند، جدایی احتمالی رفیعی است که شاید اگر کرار هم برود، سرخپوشان تبریزی نتوانند بازیکن جدیدی در این پست به خدمت بگیرند.

 


ورودی های احتمالی


امیدنورافکن: یکی از مشکلات تیم تراکتورسازی از ابتدای فصل نداشتن جایگزین برای سعید آقایی بوده است. مصدومیت تنها مدافع چپ تخصصی تراکتورسازی باعث شده قلعه نویی مجبور به استفاده از بازیکنانی در این پست شود که پست خودشان چیز دیگری بود. حالا سرمربی تراکتورسازی تصمیم گرفته یک مدافع چپ جذب کند تا در روزهایی که آقایی نمی‌تواند به میدان برود، یک جایگزین خوب داشته باشد. امید نورافکن مدافع چپ جوان استقلال گزینه قلعه نویی برای جذب است. نورافکن که در استقلال بازی های زیادی انجام نداده، مورد نظر تراکتوری ها قرار گرفته و احتمالا اولین بازیکنی است که برای جذب او با استقلال مذاکره خواهد شد.


رحیم زهیوی: مهاجم توانمند استقلال خوزستان در نیم فصل اول لیگ شانزدهم توانست آمارهای خوبی از خود برجای بگذارد. زهیوی در 15 بازی گذشته 7 گل و 4 پاس گل در کارنامه اش ثبت کرد تا مورد نظر چند باشگاه بزرگ قرار بگیرد. امیر قلعه نویی نیز زهیوی را در لیست خرید خود قرار داده و مسئولان باشگاه برای جذب وی در حال مذاکره هستند.


هافبک بازیساز خارجی: در صورت جدایی کرار و سروش رفیعی تراکتورسازی نیاز به جذب یک هافبک بازیساز دارد. اگرچه محمد نوری می تواند در این پست بدرخشد اما کمبود بازیکن در خط هافبک امیر قلعه نویی را بر آن داشته تا یک هافبک بازیساز جدید هم به خدمت بگیرد. با توجه به اینکه هافبک بازیساز قدرتمندی که آزاد باشد در داخل ایران چشم قلعه نویی را نگرفته، او قصد دارد اگر رفیعی و کرار رفتنی شدند، روی به گزینه های خارجی بیاورد و یک هافبک غیرایرانی را به جمع نفراتش اضافه کند.

 


خرید در گروی جدایی بازیکنان

نکته مهم در نقل و انتقالات تیم تراکتورسازی پر بودن لیست این باشگاه است. تراکتور در ابتدا لیگ را در شرایطی آغاز کرد که یک جای خالی در لیست خود داشت اما مصدومیت سینا عشوری باعث خروج وی از لیست شد تا دو جای خالی باز شود. حضور امید عالیشاه و احمد نوراللهی در تراکتورسازی حالا لیست بازیکنان را کاملا پر کرده است. بر این اساس خریدهای جدید سرخپوشان تبریزی در گروی این است که بازیکنان کنونی تیم را ترک کنند تا جای خالی در لیست برای جذب نفرات جدید وجود داشته باشد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 13 دی 1395

شاید دو خروجی داشته باشیم

آخرین حرفهای منصوریان درباره رحمتی و نقل و انتقالات


سرمربی استقلال اعلام کرد تا زمانی که لیست ورودی بازیکنان این تیم اعلام نشود، لیست خروجی ندارد.



به گزارش "ورزش سه"، منصوریان در پایان نشست هیئت مدیره پاسخ خبرنگاران را داد:


لیست خروجی نداریم
 علت حضورم در هیات مدیره، ارائه گزارش عملکرد تیم به مسئولان بود. می خواستم آخرین ایده ها و نظرات دوستان را بشنوم. در جلسه امروز به این نتیجه رسیدیم تا زمانی که ورودی نداشته باشیم، خروجی هم نخواهیم داشت.

 

با قلعه نویی جلسه ای نداشتم
من با قلعه نویی جلسه ای نداشتم. دروغ است و به این مسائل نپردازید.


هیچ قولی نمی دهم
هیچ قولی برای نیم فصل دوم نمی دهم. فقط قول می دهم در نیم فصل بازی های خوبی انجام بدهیم چون در بازی با سپاهان موج مثبتی به سمت ما آمد. از بازی با سپاهان می توانیم به عنوان بنزین سبزمان استفاده کنیم. جوان های خوبی داریم. احتیاج به بلند شدن قوی داشتیم و باید این بلند شدن را که در بازی با سپاهان اتفاق افتاد را ادامه بدهیم.

 

السد حریف قدرتمندی است
ما در آسیا سد بسیار محکمی به نام السد داریم. آنها هم مثل استقلال در آسیا تیم صاحب اعتباری هستند. اما ما هوادار داریم که در روز 19 بهمن بسیار روی آنها حساب کرده ایم. قول می دهم السد را شکست بدهیم روزهای خوبی در لیگ قهرمانان آسیا خواهیم دید.

 

در لیگ بسیار امیدوار هستیم
در لیگ هم بسیار امیدوار هستیم چون جدول جدولی نیست که ما نا امید باشیم. با جوان هایی که داریم در نیم فصل دوم بسیار با قدرت کارمان را ادامه می دهیم.


به تاریخ دربی اعتراض داریم
آقای افتخاری همین الان دارد نامه ای به سازمان می زند و ما اعتراض می کنیم. سازمان لیگ به ما گفت یا باید 24 بهمن بازی کنیم و یا 28 بهمن. تاریخ 28 بهمن در دربی به شرطی بود که پرسپولیس هم بازی کند. ما تاریخ 24 بهمن را برای دربی قبول نداریم چون باید روز 19 بهمن برابر السد بازی کنیم.

 

فقط با تاریخ 28 بهمن موافق هستیم
ما فقط با تاریخ برگزاری بازی در تاریخ 28 بهمن موافق هستیم چون در این شرایط هر دو تیم باید 23 بهمن بازی کنند و شرایط مساوی می شود. هرچند ما 19 بهمن باید با السد بازی کنیم ولی تا روز دربی می توانیم ریکاوری کنیم.

 

شاید 2 خروجی داشته باشیم
اگر تا پایان ماه نتوانیم بازیکن خوبی جذب کنیم دو نفر دیگر کلا از تیم ما خارج می‌شوند. ضمن اینکه وریا غفوری و روزبه چشمی هم به جمع ما اضافه خواهند شد که در واقع آنها هم لیست ورودی ما محسوب می‌شوند. محسن هم بعد از آ‌سیب‌دیدگی به جمع ما اضافه شد که باید از تیم پزشکی‌مان تشکر کنم. وریا هم برگشته است.


تصمیم در مورد بازیکنان من است
این دو بازیکن با ما تمرین می‌کنند و در جلسه امروز هم در مورد همین مسائل صحبت شد. هیأت مدیره با اعتقاد راسخ اعلام کرد که هر تصمیمی سرمربی می‌تواند در مورد بازیکنان ورودی و خروجی بگیرد.


رحمتی محکم به کارش ادامه می دهد
شرطی با رحمتی نگذاشته‌ایم. او محکم به کارش ادامه می‌دهد. در حوزه فنی همه بازیکنان مثل هم هستند و هیچکس نسبت به دیگری برتری ندارد. رحمتی هم مثل سایر بازیکنان استقلال است و همه قابل احترام هستند.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 13 دی 1395
با نزدیک شدن به آخرین روزهای فصل نقل و انتقالات لیگ برتر، تیم‌های حاضر در این مسابقات آخرین تلاش‌ها را برای تقویت تیم خود در لیگ انجام می‌دهند.
با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل نقل و انتقالات نیم فصل شانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران، تیم‌های حاضر در این مسابقات آخرین تلاش‌ها را برای تقویت تیم خود جهت ادامه حضور در این رقابت‌ها انجام می‌دهند. روزی نیست که شاهد جابجایی‌های بازیکنان از تیمی به تیم دیگر نباشیم. در این میان برخی از تیم‌ها با جذب نفرات مطرح و باتجربه به دنبال کسب عنوان قهرمانی و حضور در رتبه‌های بالای جدول بوده و برخی از باشگاه‌ها نیز با توجه به بودجه و امکانات خود سعی دارند با جذب نفرات جوان تیمی آماده را برای باقی ماندن در لیگ محیا کنند.

////////////////آخرین اخبار نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال

*ورودی قطعی---*ورودی احتمالی---*خروجی قطعی---*خروجی احتمالی

استقلال:

ورودیپژمان منتظری، سجاد شهباززاده، رحیم زهیوی، ایمان مبعلی، وحید شیخ ویسی

خروجی:امین حاج محمدی، میثم مجیدی، میعاد یزدانی، آرش افشین، مهدی رحمتی، بختیار رحمانی، کاوه رضایی، فرشید باقری


استقلال خوزستان:

ورودی:مصطفی ماهی، آلویس نانگ، پیمان حشمتی، حسین حجازیان

خروجی:رافائل روبایو،دیوید ساکونی،رحیم زهیوی، عزت اله پورقاز، حسن بیت سعید، محمد طیبی، دانیال ماهینی، جلال عبدی،ابراهیم صالحی، وحید شیخ ویسی، پیمان شیرزادی


پدیده خراسان:

ورودی:فرشید باقری

خروجی:مهرداد کفشگری


پرسپولیس:

ورودی:سروش رفیعی، عزت الله پورقاز، گادوین منشا، سیاوش یزدانی، سیامک نعمتی، علی کریمی، ایگور پراهیچ، شایان مصلح، محمد طیبی، کاخبر کاکاشویلی، سیامک کوروشی، مهرداد کفشگری

خروجی:احمد نوراللهی، امید عالیشاه، محمد آرام طبع، پلی یانسکی، شهاب زاهدی، محمد رحمتی، محمد انصاری


پیکان:

ورودی:مهران موسوی

خروجی:آرش برهانی، سیامک نعمتی، سیاوش یزدانی


تراکتورسازی:

ورودی:امید عالیشاه، احمد نوراللهی، عزت اله پورقاز

خروجی:سروش رفیعی، علیرضا رمضانی، کرار جاسم 

ذوب‌آهن:

ورودی:ربیع عطایا

خروجی:


سایپا:

ورودی:ایوب کلانتری، سوشا مکانی، عزت پورقاز، مهدی رحمتی، محمدرضا خلعتبری، میثم مجیدی، امین حاج محمدی

خروجی:مسعود حسن زاده، رینالدو، مهدی بدرلو، الساندرو، خلیل هلالی، ابراهیم شکوری


سپاهان:

ورودی:جلال عبدی، محمد طیبی، مسعود حسن زاده، علی کریمی، رحیم زهیوی، حسن بیت سعید، مهدی رحمتی

خروجی:شجاع خلیل زاده، هنریکه، عماد میرجوان، هلیچی، روشندل،عارف غلامی


سیاه جامگان:

ورودی:میلاد میداوودی، محسن آذرپاد، علی جلیلی، سالار افراسیابی، حسین کیانی

خروجی:محمدرضا خانزاده، ایوب کلانتری، حمیدرضا علی عسگری، علیرضا نورمحمدی، رضا درویشی، موسی ترائوره


صبای قم:

ورودی:امید نظامی پور، میثم مجیدی، امین حاج محمدی،حنیف عمران زاده

خروجی:کریم اسلامی، حامد لک


فولاد خوزستان:

ورودی:سروش رفیعی، بختیار رحمانی، عباس بوعذار

خروجی:اکبر ایمانی


گسترش فولاد:

ورودی:محمد اوسانی، حنیف عمران زاده

خروجی:محسن حمیدی، محمدرضا خلعتبری


ماشین سازی:

ورودی:فردین عابدینی، مسعود حسن زاده، حمیدرضا علی عسگری، مهدی رحمتی، محمد رحمتی، شهاب زاهدی، علیرضا نورمحمدی

خروجی:مهرداد بایرامی، پیام صادقیان، کاخبر کاکاشویلی، محمد نصرتی


نفت آبادان :

ورودی:آرش افشین، مهدی بدرلو، رضا نورمحمدی

خروجی:دنی سانتویا، رشید البی، مجتبی ممشلی، میلاد شعبانلو، میلاد جهانی،مصطفی احمدی

نفت تهران:

ورودی:مهدی رحمتی، محمدامین آرام طبع، محمدرضا خلعتبری، اویس عزیزی

خروجی:ایگور پراهیچ، ایمان مبعلی، عباس بوعذار

////////////////آخرین اخبار نقل و انتقالات لیگ برتر فوتبال





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
دوشنبه 13 دی 1395
خبرگزاری فارس: اعلام حمایت ۱۵۰ فعال سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و رسانه‌ای از «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»

روابط عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی فهرست اسامی بخش دیگری از حامیان این جبهه را منتشر کرد.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، فهرست اسامی 150 نفر دیگر از حامیان "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" منتشر شد.

این اسامی به شرح زیر است:

1 سید عزت‌الله ضرغامی

2 حبیب کاشانی

3 پرویز داودی

4 فریدون احمدی

5 داود دانش جعفری

6 مجید قلی‌زاده

7 خسرو دانشجو

8 مسعود اخوان‌فرد

9 حمید استیلی

10حسن غفوری‌فرد

11 امیر میثم نیکفر

12 سید علی ریاض

13 محمد مهدی اقدسی

14 عزیز اکبریان

15 قلی‌اله قلی‌زاده

16 سید محمد امام

17 جهانشیر امینی

18 سعید آجرلو

19 محمد آخوندی

20 سیف الله آقاجانی

21 ابراهیم آقامحمدی

22 مجید بادکوبه

23 حبیب بقایی

24 سید محمد بیاتیان

25 نریمان پناهی

26کرم رضا پیریایی

27 سید ضیاء الدین تابعی

28 اکبر ترکی

29 موسی الرضا ثروتی

30 علی ثمری

31 روح‌الله جانی عباسپور

32 محمدرضا حاج غلامرضازاده

33 حوریه حاجی حاتم

34 توکل حبیب‌زاده

35 فریدالدین حداد عادل

36 محمدحسین حسین زاده بحرینی

37 سیدحمید حسینی

38 سید محمدرضا حسینی

39 سید حمید حسینی

40 سید علاء الدین خادمی

41 هدایت ا.. خادمی

42 سید مهدی خاموشی

43 ابوالقاسم خسروی سهل آبادی

44 محمدحسین خوشنویسان

45 هاشم داداش پور

46 حسین دادخواه

47 محمد جعفر دالایی

48 علی احمدی

49 محمد اخباری

50 محمود احمدپور

51 یوسف داودی

52 هابیل درویشی

53 علی مبینی دهکردی

54 سید محسن دهنوی

55 احمد راستی

56 مجید رجبی معمار

57 رجب رحمانی

58 محمد مهدی رحیمی

59 علی رستمیان

60 محمد روح‌الامینی

61 نظر افضلی

62 سعید رئوفی

63 غلام محمد زارعی

64 مریم زارعی اقدم

65 سید جواد ساداتی نژاد

66 غلامرضا سازگار

67- محمد مهدی سپهری

68 سید جمال الدین سجادی

69 علیرضا سربخش

70 فریبا سوری

71 علی شاهرخی(قبادی)

72 احمد شجاعی

73 محمد شجاعیان

74 غلامرضا شرفی

75 محمد شریف زاده

76 محمود شکری

77 رضا شکیبایی

78 علی شمسی پور

79 یعقوب شیویاری

80 رضا صابری

81 علیرضا صدر ممتاز

82 علیرضا ابراهیمی

83 مرتضی طاهری

84 مصومه بیگم طاهری

85 محسن طاهری

86 معصومه طباطبایی 

87 علی عسگر ظاهری

88 عبدالحمید ظفرمند

89 فاطمه عاطف یکتا

90 عبدا.. عبداللهی

91 نامدار عبداللهیان

92 حسام عقبایی

93 سید احسن علوی

94 کمال علیپور خنکداری

95 سید عبدالله عمادی

96 علیرضا عندلیب

97 جواد اعتماد سعید

98 اکبر فاضل

99 سید مرتضی فاطمی

100 سید محمد فروتن

101 فرهاد فلاحتی

102 عبدالوحید فیاضی

103 نادر قاضی پور

104 علیرضا قزوه

105محمد احمدی بافنده

106 حسین قناعتی

107 ابراهیم کارخانه ای

108 محسن ابراهیمی

109 علی کائیدی

110 سهیلا کریم زاده

111 عطاالله کوهیان محمد آبادی

112 مفید کیائی نژاد

113 سیدمحسن گروسی

114 علی گل وردی

115 محمدرضا گلعلی زاده

116 علی  گلمرادی

117 کمال محامدپور

118 شکیبا محبی‌تبار

119 محمدعلی محققی

120 معصومه محمدی

121 بهمن محمدی

122 داود  محمدی

123 حسن مخملی

124 علیرضا مصداقی نیا

125 کاظم معمارزاده

126 محمد صادق مفتح

127 محمدرضا ملکشاهی راد

128 مراد علی منصوری رضی

129 علیرضا منظری توکلی

130 سید علی اکبر موسوی حسینی

131 سید ناصر موسوی لارگانی

132 سیدمهدی موسوی نژاد

133 محمدرضا میلانی نژاد

134 علی اصغر مینایی

135 شهاب نادری

136 رضا نبوی

137 محمدرضا نخستین

138 سید رضا نریمانی

139 احسان نمازی زاده

140 قاسم نوده فراهانی

141 سجاد نوروزی

142 سید راضی نوری

143 یوسف نوری

144 حسین نیاز آذری

145 احمد نیکبختیان

146سجاد افروغ

147 محمد حسین نیکنام

148 طاهره همیز

149 مهدی ورشابی

150 پوراندخت ولویون





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 10 دی 1395

دکتر وحیدی خبر داد

ابلاغ بخشنامه تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از نیمه بهمن/ لازمه تبدیل وضعیت دریافت کد شناسه تدریس است

دکتر علیرضا وحیدی

دکتر علیرضا وحیدی، مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ابلاغ بخشنامه تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی این دانشگاه از نیمه بهمن امسال خبر داد.

مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره بخشنامه تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت: «اولین بخشنامه تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق ارتقای مرتبه علمی در تاریخ 15 تیر 95 صادر شد.»

وحیدی گفت: «اعضای هیات علمی که در سال‌های گذشته از مربی آموزشیار به مربی و از مربی به استادیاری و از استادیاری به دانشیاری و از دانشیاری به استادی ارتقا یافته‌اند، می‌توانند از بخشنامه فوق استفاده کنند و تبدیل وضعیت استخدامی خود را از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی با شرایط مندرج در بخشنامه انجام دهند.»

او افزود: «تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی از طریق شناسنامه علمی با کسب حداقل 85 درصد امتیاز ارتقا به مرتبه بالاتر از تاریخ 15 بهمن 95 از طریق بخشنامه‌ای که ابلاغ خواهدشد، انجام می‌شود و کسانی‌که تقاضا دارند تبدیل وضعیت آنها انجام شود، از طریق این بخشنامه می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.»

مدیرکل امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «همه فرآیند تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی از طریق سایت امور هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود و غیر از این طریق این کار امکان‌پذیر نیست.»

او در پایان گفت: «لازمه شروع ثبت تقاضا برای تبدیل وضعیت استخدامی دریافت کد شناسه تدریس برای اعضای هیات علمی است و آخرین فرصت برای دریافت کد شناسه هم تا 15 دی است.»





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 10 دی 1395





پیوند روزانه
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی